OUDER-AMSTEL Het aantal boetes voor telefoongebruik achter het stuur is flink toegenomen, zo blijkt uit een analyse van CJIB-cijfers door LocalFocus. Vorig jaar werden er meer dan 120 duizend boetes uitgedeeld aan appende en bellende bestuurders, ruim de helft meer dan een jaar eerder. Maar hoe zit dat in Haarlem?
Die forse toename is deels te verklaren doordat telefoongebruik op de fiets vanaf 1 juli 2019 niet meer is toegestaan. In de tweede helft van vorig jaar werden er landelijk zo’n 21 duizend boetes uitgedeeld aan bellende of appende fietsers in het verkeer. Sinds 1 juli 2019 geldt dit verbod niet meer alleen voor het vasthouden van een telefoon, maar voor alle mobiele elektronische apparaten. Dus ook voor navigatiesystemen, tablets en muziekspelers.
Toch blijft er ook zonder deze fietsboetes nog een behoorlijke stijging te zien: van iets meer dan tachtigduizend betrapte bestuurders in 2018 naar meer dan honderdduizend vorig jaar. Sinds deze week worden ook slimme camera’s ingezet om appende bestuurders te betrappen.