Afbeelding
Archief BDU

Men schrijft ons: Gemeenteraadsverkiezingen

11 februari 2022 om 09:00 Gemeenteraadsverkiezingen

DUIVENDRECHT Paul Gabler, inwoner van Duivendrecht, schreef onderstaand artikel in verband met de komende gemeenteraadsverkiezingen. Volgens hem is er geen enkele partij, die de belangen van groenvoorziening, wandelaars, fietsers en de sociale cohesie in Duivendrecht vertegenwoordigt.

“Verleden week kon ik een zucht van opluchting moeilijk onderdrukken in de vrije val naar beneden van een dorpskern, die al decennia lang voortduurt in mijn perceptie. Duivendrecht is al lang niet meer de agrarische kern waarin ik als kind opgroeide zestig jaar geleden. Het dorpsgezicht werd voornamelijk bepaald door de verschillende godsdienstige overtuigingen, die gemoedelijk naast elkaar leefden, ieder met hun eigen middenstand en woonwijken. Het allerlaatste hoofdstuk van dit boek werd onlangs geschreven. 

CDA Het CDA, dat vroeger de gemeentelijke politiek bepaalde (of met haar voorgangers KVP, CHU en ARP), kondigde vorige maand aan dat zij geen vrijwillige raadsleden meer kon werven en daarom in 2022 niet meer zou meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen. De toenemende secularisatie heeft kennelijk niet alleen zijn uitwerking gehad op het electoraat, maar blijkbaar ook op het arsenaal aan potentiële CDA-raadsleden.

NAUWELIJKS SOCIALE COHESIE Gezien de stijgende huizenprijzen blijkt Duivendrecht al jarenlang een gewilde woonkern te zijn voor de financieel draagkrachtigen, zeker na de bouw van luxe woonerven in de jaren 70 van de vorige eeuw. Het electoraat van het dorp is daardoor in de loop der jaren ontegenzeggelijk veranderd. Aan de genomen maatregelen van de raad af te lezen in de loop der jaren, lijkt het electoraat voornamelijk te bestaan uit tweeverdieners, met allebei een auto, die zich onafhankelijk van elkaar met de auto verplaatsen naar en van het werk, de sportschool, de kindercrèche en de supermarkt. Er lijkt nog nauwelijks sprake van een dorpskern als samenleving of enige sociale cohesie, maar slechts van een individueel haastig in- en uitparkeren om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen.

PARKEERNORM Dit verklaart misschien wel waarom het best bereikbare dorp van Nederland (2 metrostations, een kruisingsstation voor de trein, een dag- en nachtbus en op 20 minuten fietsafstand van het centrum van Amsterdam) in de nota ‘Parkeernormen Ouder-Amstel’ gedateerd 29 juni 2018 een minimumparkeernorm voor eigen woningbezit in de kern van Duivendrecht van 1,6 auto per huishouden blijkt te hanteren plus 0,3 auto voor bezoekers. Dit krijgt nog meer betekenis als je deze cijfers afzet tegen de parkeernorm voor heel Amsterdam (waar toegegeven meer hoogbouw is), die slechts 0,5 auto per huishouden bedraagt, terwijl het landelijke gemiddelde op 1,1 ligt. Kennelijk is er voldoende politiek draagvlak voor dergelijke maatregelen. 

FIETSERS Je ziet het ook terug in de inrichting van autovoorzieningen rond het Dorpsplein, waarbij de autoparkeervoorzieningen niet zouden misstaan voor een shopping mall ergens in de Flevopolder, terwijl toch nergens de woningen op meer dan een kilometer afstand van het Dorpsplein liggen. Ik heb me inmiddels verzoend met de gedachte dat omwille het creëren van zoveel mogelijk parkeerplaatsen het kan bestaan dat automobilisten met nauwelijks zicht, achteruit de Telstarweg opdraaien loodrecht tegen het fietsend verkeer in. Die onacceptabele situatie heeft mij al jaren geleden doen besluiten om voortaan met de fiets veilig boodschappen te gaan doen in de Amsterdamse Poort 3,2 kilometer verderop.

PARK ZONNEHOF In de filosofie van ruim baan voor de auto in onze dorpskern, past ook de oplevering van het nieuwe complex Park Zonnehof, op een steenworp afstand van het metrostation Van der Madeweg. Het is bijna potsierlijk te noemen dat de knusse patio’s niet bedoeld zijn als gemeenschappelijke tuin, maar uitsluitend bedoeld om direct vanuit huis in de auto te kunnen stappen. Daarvoor neemt men kennelijk het permanente uitzicht op een beschut parkeerpleintje voor lief. Ik had me neergelegd bij de teloorgang van de gemoedelijke dorpsgemeenschap, in zoverre daar ooit sprake van is geweest. Het toenemende auto- en vliegtuiglawaai is niet meer te stuiten. Misschien word ik wel te oud voor al dat toenemende lawaai om me heen. 

BOMEN Toch was de aanschaf van zeven rolluiken in 2014 om het geluid zoveel mogelijk uit mijn woning te weren, niet mijn laatste verdedigingszone. Vorig jaar stond de herprofilering van de Rijksstraatweg in de planning met de kap van 89 exemplaren 30 jaar oude lindebomen die vervangen zouden worden door nieuwe kweek en bovendien zouden de parkeervakken verbreed worden met nog meer stenen, terwijl tevens de waterafvoer bevorderd en de veiligheid vergroot zou worden. Dat alles onder verantwoordelijkheid van een wethouder van GroenLinks. Eerstens bleek ik als bewoner aan de Rijksstraatweg, de enige te zijn die überhaupt een bezwaarschrift had ingediend wat iets zegt over de zorgen over de groenvoorziening van de huidige bewoners in Duivendrecht. Ten tweede bleek in de Bomenverordening Ouder-Amstel 2014 slechts het ‘streven’ te bestaan om bomen van gelijke omvang of leeftijd terug te planten of anders voor compensatie te zorgen. Met een zogenaamde juridische ‘kan’-bepaling kun je die nota natuurlijk beter helemaal niet publiceren. Meer dan een modegril, groen bezig te zijn als gemeente, is het niet.

Voor het eerst van mijn leven overwoog ik in maart 2022 een ongeldige stem uit te brengen. Wel even naar het stemhokje, want stemmen is een bijzonder voorrecht, maar in de gemeentepolitiek leek het me niet uit te maken op welke partij er nu gestemd moest worden. Er is geen enkele partij, die de belangen van groenvoorziening, wandelaars, fietsers en de sociale cohesie in Duivendrecht vertegenwoordigt.

MAXIMUM SNELHEID Totdat ik in het Weekblad voor Ouder-Amstel afgelopen week las, dat twee moties waren aangenomen tegen de autolobby. Waarschijnlijk in navolging van de Gemeenten Amsterdam en Diemen heeft de raad in Ouder-Amstel ook besloten om de maximumsnelheid op buitenwegen in de omgeving terug te brengen naar 80 kilometer per uur en de snelheid op de gehele Rijksstraatweg terug te brengen naar 30 kilometer per uur in plaats van de symbolische 50 meter halverwege het dorp. De vrije val van een dorpskern lijkt eindelijk onderbroken te worden, maar de vlag gaat pas uit zodra deze maatregelen gerealiseerd zijn. 

STEMRECHT Misschien nog wel belangrijker ervaar ik het feit dat er blijkbaar toch iets valt te kiezen, want de raad bleek verdeeld te stemmen over deze ingediende moties. Hoe je er ook over denkt, realiseer je dat stemrecht een groot goed is en maak er daarom dankbaar gebruik van met de gemeentelijke verkiezingen aankomende maart.”

Paul Gabler 

advertentie
advertentie