Rineke Korrel: 'Je verhaal kunnen doen, dat lost vaak al zoveel op’.
Rineke Korrel: 'Je verhaal kunnen doen, dat lost vaak al zoveel op’. Gemeente Ouder-Amstel

Luisterlijn biedt anoniem een luisterend oor

Maatschappelijk

OUDER-AMSTEL Al sinds 1958 biedt de Luisterlijn (voorheen Sensoor) dag en nacht een luisterend oor voor diegenen die dat nodig hebben. Hoe wordt er in de gemeente gebruik gemaakt van deze mogelijkheid? “Het is ontzettend toegankelijk, laagdrempelig en heel fijn dat je daar op ieder moment van de dag je verhaal kwijt kan.”

Zo’n 1500 vrijwilligers zitten 24/7 klaar om mensen in kwetsbare situaties of op moeilijke momenten in hun leven te ondersteunen met een goed gesprek. De Luisterlijn, gefinancierd door het Ministerie van VWS en giften, wordt voornamelijk gebeld door mensen met eenzaamheidsgevoelens, depressieve gevoelens en daaraan gerelateerde problemen en relatieproblemen. Naast de telefonische dienst biedt de Luisterlijn ook de mogelijkheid om te chatten en mailen. Hier wordt vooral gebruik van gemaakt door jongeren, die graag het gesprek aan willen gaan over relatieproblemen, omgaan met dood, somberheid, identiteit, eetstoornissen en automutilatie.

WEEKBLAD In de gemeente Ouder-Amstel wordt onder andere aandacht besteed aan de Luisterlijn in het papieren Weekblad dat iedere inwoner ontvangt, vertelt wethouder Rineke Korrel. “Inwoners worden via advertenties in het Weekblad op de Luisterlijn gewezen en aangemoedigd daar gebruik van te maken. Ook hebben we onlangs een bijeenkomst gehad over Een tegen Eenzaamheid, waar de Luisterlijn ter sprake kwam. We zijn bekend met de Luisterlijn en benoemen het vaak, bijvoorbeeld ook in het gezamenlijk vrijwilligersoverleg.”

VRIJBLIJVEND JE VERHAAL DOEN Korrel benoemt dat er behoefte is aan de Luisterlijn en de dienst die zij bieden. “Ik vind het ontzettend fijn dat de mogelijkheid geboden wordt en ik ben er van overtuigd dat het ook voorziet in een grote behoefte. De Luisterlijn is heel toegankelijk, voor een brede doelgroep, ze spreken een grote groep mensen aan.”

Een groot voordeel van de Luisterlijn is volgens Korrel het feit dat de beller anoniem blijft. “Daardoor is het een stuk laagdrempeliger, je kunt dus echt je verhaal kwijt zonder dat daar gevolgen aan vastzitten. Dat je ergens in een dossier komt, of wat dan ook. Als je naar professionele hulp toe moet gaan, moet je echt iets organiseren, daar is zoveel meer voor nodig. Mensen hebben daar ook wel behoefte aan, die vrijblijvendheid en kunnen zenden. Je verhaal kunnen doen, dat lost vaak al zoveel op.”

DIENSTVERLENING IN CORONATIJD In coronatijd groeit de behoefte aan een luisterend oor. Gelukkig boden honderden vrijwilligers extra oren om alle bellers van dienst te kunnen zijn. “Wij krijgen op verschillende manieren signalen over eenzaamheid in de gemeente”, aldus Korrel. “Zo hebben wij hebben ook meegedaan aan een onderzoek over onze hulpverlening in coronatijd. Daaruit wordt duidelijk dat mensen zich veel zorgen maken om andere bewoners en denken dat andere mensen eenzaam zullen zijn. Eenzaamheid is een onderwerp waar je niet direct mee naar buiten gaat, mensen schamen zich daar soms voor en denken het zelf op te moeten lossen. Maar de Luisterlijn is anoniem, dus je kan elk moment van de dag bellen en dan heb je een luisterend oor.”

Dit artikel werd geschreven door Movisie.nl

De Luisterlijn kan dag en nacht gebeld worden via 0900-0767. Meer informatie: deluisterlijn.nl

advertentie
advertentie