Arthur van Oest denkt nog niet aan stoppen.
Arthur van Oest denkt nog niet aan stoppen. Naomi Heidinga
Kettinggesprek

Meester in explosies: Arthur van Oest

1 oktober 2023 om 09:00 Mensen Kettinggesprek Tips van de redactie

OUDERKERK Ontploffingen en geweerschoten in tv-series en films: grote kans dat je Arthur van Oest aan het werk hebt gezien. Van Oest is gespecialiseerd in het verzorgen van special effects, en is daarmee één van de weinigen in Nederland. Hij wordt nog regelmatig voor films, tv-series en andere producties gevraagd vanwege zijn expertise. Veel van zijn spullen (waaronder diverse verzamelingen) staan opgeslagen in zijn loods in Amsterdam. Daar moet hij binnenkort waarschijnlijk uit. Vorige kandidaat Barry Witte vraagt hem daarom: hoe nu verder?

Hoe ben je de filmwereld ingerold?

“Ik werd in 1962 gevraagd om voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog uit te lenen voor de opnames van de film ‘De Overval’. Het verhaal gaat over een bevrijdingsactie die op 8 december 1944 plaatsvond. Een groep Nederlandse verzetslieden bevrijdde op spectaculaire wijze 51 van hun metgezellen uit het huis van bewaring in Leeuwarden. De zwart-wit film was een groot succes en is nog steeds rond Bevrijdingsdag op tv te zien. Ik heb daarna nog wat klussen gedaan, maar ik was het wereldje op een gegeven moment zat en wilde wat anders ernaast doen.”

Wat heb je vervolgens gedaan?

“Ik ben tien jaar badmeester geweest in het Amstelbad. Dat deed ik in de zomer, ’s winters deed ik filmklussen. Ik heb zelf veel gezwommen, zat zelfs in het Olympische team en zou naar de Spelen in Tokyo gaan. Ik kreeg echter een akkefietje met de chef de mission en hij stuurde me naar huis. Ik ben diverse keren Nederlands Kampioen geweest op verschillende afstanden van de schoolslag. Ook heb ik meegedaan aan de Europese kampioenschappen. In 1966 ben ik gestopt. Ik heb ook waterpolo gespeeld. Onder meer bij De Snippen.”

De special effects, daar ben je ingerold?

“Ja, naast voertuigen had ik ook geweren uit de oorlogstijd. In de jaren zeventig heb ik een cursus gedaan om springmeester te worden, zodat ik de bevoegdheid kreeg om de wapens en explosies te gebruiken voor special effects. De eerste serie waarvoor ik de special effects verzorgde was ‘Sil de strandjutter’, een serie van de NCRV. Daarna volgden ‘Het wassende water’ en ‘Herman de Man’. Ik heb ook de ontploffing van het huis in de serie ‘Flodder’ verzorgd. Dat leidde tot belangstelling uit Engeland. Ze wilden weten wie de ontploffing had geregeld. Ik kreeg vervolgens internationale klussen, ook vanuit Amerika. Ik heb twee films met regisseur Steven Spielberg gemaakt: ‘Empire of the Sun’ en ‘The Last Crusade’. Ik kreeg vervolgens het verzoek om aan een ander project mee te werken, maar daarmee zou ik negen maanden van huis zijn. Dat was te lang, daarom heb ik me weer op Nederland gericht. Ik doe voor diverse series de special effects, waaronder GTST en Onderweg naar Morgen. Ik heb ook meegewerkt aan de films ‘Dunkirk’ en ‘Michiel de Ruyter’. De laatste opdracht was voor een muziekstuk, waarin de ouverture uit geweerschoten bestaat. We moesten vier minuten lang schieten, heel precies op de maat. Het vond plaats bij het Muziekgebouw aan het IJ. Heerlijk, de akoestiek bij het water.”

Waar kijk je met het meeste plezier op terug?

“Empire of the Sun. Dat was een heel mooie productie. De voorbereiding kostte me maanden. De film werd onder meer opgenomen in Spanje. Ik moest drie hallen achter elkaar opblazen, terwijl er historische vliegtuigen (Engelse Mustangs) overheen vlogen. De timing moest precies kloppen. Ik had maar één kans: de vliegtuigen mochten maar één keer zo laag over de gebouwen vliegen. Gelukkig ging het goed. The Last Crusade was ook een hoogtepunt. Daarin rijdt Indiana Jones op een motor met zijn vader in een zijpspan. Ze weten bij een achtervolging te ontkomen. Onderweg zijn er meerdere ontploffingen. Harrison Ford is overigens een heel aardige kerel; datzelfde geldt voor Steven Spielburg. Ze hebben geen kapsones. Dat geldt niet voor alle regisseurs waar ik mee gewerkt heb..”

Voor welke opnames was je het meest zenuwachtig?

“De scene met ontploffingen in ‘Empire of the Sun’, omdat de scene in één keer goed moest zijn. En ik heb een keer schoten moeten lossen tijdens een operavoorstelling. Het publiek zat in de zaal en ik zat tussen de orkestleden te zweten. Ik had voor de zekerheid twee pistolen meegenomen, want ik was bang dat het pistool op het moment suprême dienst zou weigeren. Toen ik het sein kreeg om het schot te lossen en dat volgens plan gebeurde, viel er een last van mijn schouders.”

Je moet binnenkort verhuizen?

“Ja, op de plek waar we al vijftig jaar een loods gebruiken worden straks woningen gebouwd. Tenminste, als de gemeente Amsterdam haar zin krijgt. Het is een prestigeproject met woningen die voor de gewone Amsterdammer niet te betalen zijn. We zijn daarom op zoek naar een nieuwe loods van 100 tot 150 vierkante meter waar we onze spullen kunnen opslaan. We hebben ook ruimte voor een bunker nodig. Meestal gebruik ik wat ik nodig heb aan explosieven overigens direct, ik sla eigenlijk niets daarvan op. In de loods staan diverse verzamelingen. Ik heb dozen vol strips, m&m poppetjes, My first sony’s, enzovoorts. Als ik iets leuk of interessant vind, koop ik het. Ik heb een brede interesse. In 2010 heb ik een brand gehad in de loods en daarbij is veel verloren gegaan. Onder meer de muziek die mijn vader heeft gemaakt. Gelukkig had ik daarvan ook een deel op een andere plek staan, dus niet alles is verbrand. Maar mocht iemand iets weten, dan houd ik me aanbevolen!”

Wie nodig je uit voor het volgende gesprek?

“Jeroen Wirz, de nieuwe voorzitter van sv Ouderkerk. Ik wil hem vragen: wat zijn je ambities voor sv Ouderkerk?”

Naomi Heidinga

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie