Een vliegtuig stijgt op vanaf Schiphol.
Een vliegtuig stijgt op vanaf Schiphol. René de Leeuw

Milieuorganisaties: ‘Teveel geluidhinder Schiphol op nieuwbouwlocaties’

Nieuwbouw

SCHIPHOL In de regio rond Schiphol worden de komende jaren minimaal 150.000 woningen gebouwd, Volgens milieuorganisaties gebeurt dat op plekken waar te veel vliegtuiglawaai is om gezond te kunnen wonen. Uit onderzoek van de Natuur- en Milieufederaties Noord- en Zuid-Holland gaat het om 115 nieuwbouwlocaties, waaronder De Nieuwe Kern in Ouder-Amstel. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zegt in een reactie samen te werken met de gemeenten en provincies rond het vliegveld om te zorgen dat er genoeg woningen gebouwd kunnen worden, maar de bewoners niet te veel last krijgen van geluidshinder.

Natuur- en Milieufederaties Noord- en Zuid-Holland baseren zich op richtlijnen voor geluidsoverlast van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Daarbij vallen bouwplannen op 20 tot 40 kilometer van de luchthaven binnen de kritische grens van te hoge gezondheidsrisico’s.

’GEZONDHEID IN GEDING’ ‘De gezondheid van zo’n 300.000 toekomstige bewoners in de omgeving van Schiphol is hierbij in het geding. Om maar niet te spreken over de 1,5 tot 2 miljoen mensen die al in dit gebied wonen’, aldus de organisaties. “Om de woningnood zodanig op te kunnen lossen dat iedereen in een gezonde woonomgeving kan wonen, zal het vliegtuiglawaai af moeten nemen. En dat kan alleen door Schiphol te laten krimpen”, aldus Sijas Akkerman, directeur van de NMF Noord-Holland. 

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat zowel gaat over de luchtvaart als over de milieueffecten daarvan, noemt het ‘belangrijk dat bij het bouwen van woningen helder is wat de geluidshinder in een gebied is’. Het ministerie werkt samen met de gemeenten en provincies rond Schiphol om te zorgen dat in de behoefte aan woningen voorzien kan worden, zonder dat de toekomstige bewoners te veel geluidshinder ondervinden.

MINDER STRENGE REGELS De regels die het kabinet daarvoor aanhoudt zijn minder streng dan de WHO-regels. In een onderzoek dat eind vorig jaar verscheen viel het aantal woningen dat volgens die criteria mogelijk met te veel lawaai te maken zou krijgen dan ook veel lager uit. Het zou gaan om 60.000 tot 80.000 woningen.

Het kabinet neemt later dit jaar een besluit over de toekomst van Schiphol en de vraag of het vliegveld kan uitbreiden. Daarin worden ‘alle belangen’ meegewogen. Desgevraagd bevestigt het ministerie dat ook de grote behoefte aan woningen in Nederland een rol moet spelen. Tegelijk benadrukt het ministerie ook dat de luchthaven ‘een sterk netwerk aan bestemmingen’ moet kunnen behouden.

advertentie
advertentie