De leerkrachten missen de leerlingen.
De leerkrachten missen de leerlingen. Het Kofschip

Het Kofschip vaart een nieuwe koers

Onderwijs

OUDERKERK Het Kofschip vaart een nieuwe digitale koers in coronatijd. Op 16 maart moesten ze onverwachts de schooldeuren sluiten. Na een korte periode van onzekerheid over wel of geen handen schudden, papieren handdoeken gebruiken en liters desinfecterende zeep bestellen, kwam er dan toch onder druk van de scholen het besluit van de regering om de scholen te sluiten vanwege het coronavirus. Op dat moment startte een bijzondere ontwikkeling op Het Kofschip.

DIGITAAL Een woordvoerder van de school zegt: "Enerzijds viel het probleem van de twee locaties weg en werden wij opeens nog veel meer één team. Anderzijds vernieuwde ons onderwijs in één klap: dit schooljaar zijn wij met een fris, nieuw samengesteld team gestart om Het Kofschip een nieuwe koers te gaan laten varen. Wij zijn bezig met een schoolplan voor de komende vier jaar en één van de onderdelen daarvan is dat wij een deel van ons curriculum graag digitaal en op maat (adaptief) willen aanbieden. In dat kader waren wij begonnen met een pilot die uit zou moeten wijzen voor welk digitaal platform we zouden gaan kiezen. Op het moment dat wij de verschillende platforms onderzocht hadden, en de pilot net gestart was, waren daar de coronamaatregelen. Dat betekende dat inééns al het onderwijs thuis gegeven moest gaan worden, waar digitaal onderwijs uitermate geschikt voor is. Onze hele digitale infrastructuur stond en wij hebben er dan ook direct voor gekozen om - op de kleuterklassen na - het onderwijs volledig digitaal aan te bieden. Een kans, want hoe krijg je normaal gesproken alle leerkrachten mee in een pilot; nu moesten we wel."

ONLINE METHODES Leerkrachten geven vanaf dag één digitaal instructie op klassen- en individueel niveau. De leerlingen werken via de vertrouwde online methodes aan de lesstof die op maat wordt aangeboden. Dagelijks zijn er videomeetings met de gehele groep en individueel waar nodig. Kinderen kunnen elkaar daar allemaal zien en even vertellen over wat ze meemaken, en hoe het met ze gaat.

Bij de kleuterklassen is er het digitale kringgesprek met enige hulp van de ouders. Dan wordt er even samen een liedje gezongen of een verhaal door de juf voorgelezen. Zelfs de wekelijkse gymlessen onder begeleiding van de vakleerkracht vinden via videomeetings plaats. Ook biedt de leerkrachtondersteuner individueel maatwerk aan kinderen die dat nodig hebben.

NIEUW TIJDPERK ''Zo hebben wij een ongelofelijke slag kunnen slaan richting ons nieuwe onderwijs, wat deze bijzondere tijd ook tot een kans voor onze school en de kwaliteit van ons onderwijs maakt,'' aldus Maartje van den Heuvel, directrice van Het Kofschip. "Natuurlijk missen we het echte contact met al onze leerlingen enorm (zie foto). Maar we zien dat ze allemaal zoveel mogelijk uit zichzelf proberen te halen in deze tijden. Wij zijn enorm trots op onze kanjers en hun ouders, die zich vaak in allerlei bochten wringen om naast hun eigen werk hun kinderen te begeleiden. Het team vindt en helpt elkaar enorm. Wat leren we veel van en met elkaar! Ondanks dat de leerkrachten het werkelijke samenzijn missen, zien wij de voordelen en kansen van de nieuwe aanpak met het digitale onderwijs op maat. Een start van een nieuw tijdperk."

advertentie
advertentie