Voor het zesde achtereenvolgende jaar is het aantal melders per 100 vliegtuigbewegingen toegenomen.
Voor het zesde achtereenvolgende jaar is het aantal melders per 100 vliegtuigbewegingen toegenomen. René de Leeuw

Aantal melders van hinder door vliegverkeer Schiphol stijgt met 5 procent

10 mei 2022 om 13:08 Overig

SCHIPHOL Het aantal melders van hinder van vliegverkeer van luchthaven Schiphol is in 2021 met ongeveer 5 procent toegenomen ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit de jaarrapportage van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS). Het aantal bewoners dat één of meerdere meldingen heeft ingediend steeg van 7.314 naar 7.645. Zij maakten in het gebruiksjaar 2021 ruim 115.000 keer melding van vliegtuighinder bij BAS. Voor het zesde achtereenvolgende jaar is het aantal melders per 100 vliegtuigbewegingen toegenomen. Daarnaast nam het aantal veelmelders die per persoon meer dan 500 meldingen deden toe van 36 naar 61. Ze waren goed voor nog eens bijna 115.000 meldingen. 

De toename deed zich voor ondanks een afname van het aantal vluchten van en naar Schiphol in 2021 ten opzichte van 2020. De rapportage van BAS gaat over het gebruiksjaar 2021 (van 1 november 2020 tot en met 31 oktober 2021). In die periode daalde het aantal vluchten met 12,4 procent ten opzichte van het voorgaande gebruiksjaar als gevolg van de coronamaatregelen en -restricties. Dat het aantal melders van vliegtuiglawaai desondanks toenam is volgens BAS vooral een gevolg van het minder inzetten van de voorkeursbanen (Kaagbaan en Polderbaan) door Schiphol vanwege onderhoudswerkzaamheden en de heersende windrichtingen. Daarnaast verdubbelde het aantal meldingen over vluchten met de Boeing 747-400.  

ZWANENBURGBAAN Het aantal melders van het cluster Zwanenburgbaan nam het meest toe in vergelijking met de andere clusters. Dit is volgens BAS verklaarbaar doordat de Zwanenburgbaan meer werd ingezet voor startend vliegverkeer in noordelijke richting. Dit had te maken met het groot onderhoud aan de voorkeursbanen en vaker wind uit noordelijke tot oostelijke richtingen. Hierdoor werd ook de Buitenvelderbaan vaker ingezet. Dit resulteerde in een lichte stijging van het aantal melders van het cluster Buitenveldertbaan. De voorkeursbanen Polderbaan en Kaagbaan waren vanwege onderhoud samen in totaal 16 weken niet beschikbaar voor vliegverkeer. 

BOEIING 747-400 Het aantal meldingen over vliegtuigbewegingen met de Boeing 747- 400 verdubbelde in 2021 in vergelijking met een jaar eerder. Dit ondanks het feit dat het aantal vliegtuigbewegingen met dit type afnam met ruim een kwart. Met name over startend vliegverkeer met dit vliegtuigtype vanaf de Zwanenburgbaan, de Kaagbaan en de Buitenveldertbaan zijn veel meldingen ingediend. Hierbij speelt ook het tijdstip van vertrek een belangrijke rol. Late avond- en nachtvluchten zorgen voor meer hindermeldingen, dan overdag. 

STILLERE MOTOREN Over de moderne toestellen dienen omwonenden relatief weinig meldingen in, zoals bijvoorbeeld over de geluidsarmere Boeing 787 Dreamliner. Deze wordt voortgestuwd door relatief stillere en zuinige motoren. Binnen de categorie grote vliegtuigen heeft de Boeing 787 een lage notering in het aantal meldingen. Dit laat zien dat de vlootvernieuwing die een aantal luchtvaartmaatschappijen heeft doorgevoerd van grote positieve invloed kan zijn op het aantal meldingen. 

De BAS-rapportage dient mede als input voor het Minder Hinder programma van Schiphol en Luchtverkeersleiding Nederland. In dit programma worden maatregelen opgenomen om geluidshinder van vliegverkeer in de omgeving van Schiphol terug te dringen.

De jaarrapportage van BAS is te lezen op bezoekbas.nl.

advertentie
advertentie