Vooral veel zand rond de A9 in het afgelopen jaar.
Vooral veel zand rond de A9 in het afgelopen jaar. Monique Sons/BDU

Vooruitblik op werkzaamheden A9 in 2022

5 januari 2022 om 14:30 Verkeer en vervoer

OUDER-AMSTEL Het afgelopen jaar is de omgeving van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht flink veranderd. Langs het hele tracé zijn voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd voor de aanleg van de extra rijstroken van de A9. Wat staan er voor werkzaamheden op de planning voor 2022?

TERUGBLIK Er is veel werk verzet het afgelopen jaar. In Ouderkerk aan de Amstel heeft aannemer VeenIX het afgelopen jaar veel zand gestort aan de zuidkant van de A9. Door het gewicht klinkt de grond in en wordt de ondergrond van de extra rijstroken  verstevigd. Het oostelijke deel van de Polderweg en de Verlengde Polderweg zijn verlegd om ruimte te maken voor de extra rijstroken. Het westelijke deel van de Polderweg volgt nog.

Ook in Amstelveen is veel zand gestort om de ondergrond voor de tijdelijke rijstroken van de bypass, te verstevigen. De A9 wordt tijdelijk gedeeltelijk naar het zuiden verlegd om ruimte te maken voor de aanleg van de verbreding en de verdiepte ligging van de A9. De tijdelijke rijstroken worden de bypass genoemd. Om de bypass en de verdiepte ligging aan te kunnen leggen heeft de aannemer in het afgelopen jaar de pastorie van de Annakerk verwijderd, tijdelijke bruggen gebouwd bij het Kazernepad en de Amsterdamseweg en de Keizer Karelweg ter hoogte van de A9 omgebouwd naar een DDI, een kruispunttype waarbij op een veel kleiner oppervlak dezelfde hoeveelheid verkeer kan worden verwerkt. Daar is ook een tijdelijke fietsbrug aangelegd.

De zuidelijke delen van de twee oude viaducten bij het Kazernepad en de Amsterdamseweg zijn gesloopt. De noordelijke delen volgen als al het verkeer over de bypass rijdt, zodat de weg niet afgesloten hoeft te worden voor de sloopwerkzaamheden. Ook is gestart met de bouw van de tijdelijke brug van de A9 bypass over de Keizer Karelweg, aan de zuidkant van het huidige viaduct van de A9. 

Damwanden werden aangebracht aan beide zijden om het (grond)water tegen te houden en de bypass op zijn plek te houden. Bij het Oude Dorp werden damwanden aangebracht voor het verplaatsen van de pompkelder. Eind jaren ’60 werd de A9 ter hoogte van het Oude Dorp verdiept aangelegd. De pomp in de pompkelder bij het Oude Dorp zorgt ervoor dat de snelweg niet onder water komt te staan. De oude pompkelder moet worden verplaatst om ruimte te maken voor de bypass.

VOORUITBLIK 2022 In 2022 gaan de voorbereidingen voor de extra (tijdelijk) rijstroken verder. Bij Ouderkerk aan de Amstel gaat het storten van zand door. Ook worden op een aantal locaties aan de zuidzijde damwanden aangebracht om de extra rijstroken op hun plek te houden. Het westelijke deel van de Polderweg zal ook worden verlegd.
In Amstelveen gaan dit jaar de voorbereidingen voor de bypass in Amstelveen verder: Op verschillende locaties langs de A9 worden (korte) damwanden geplaatst om het (grond)water tegen te houden en de bypass op zijn plek te houden. De komende tijd wordt daarvoor gewerkt ter hoogte van de Burgemeester Rijnderslaan, in het (vroege) voorjaar ter hoogte van het Oude Dorp.

Bij de Keizer Karelweg wordt de tijdelijke brug voor de A9 bypass verder gebouwd. Er worden damwanden geplaatst voor de landhoofden van de brug en later in het jaar komen op de Keizer Karelweg middensteunpunten te staan. In het najaar worden de brugdekken ingehesen.

Eind dit jaar rijdt al het verkeer over de bypass en kan op de vrijgekomen ruimte, gestart worden met de bouw van de noordelijke bak van de verdiepte ligging.

advertentie
advertentie