De provincie heeft onderzoek laten doen naar de werking van rijhulpsystemen.
De provincie heeft onderzoek laten doen naar de werking van rijhulpsystemen. Pixabay

Onderzoek naar rijhulpsystemen op provinciale wegen

Verkeer en vervoer

AMSTELLAND De provincie Noord-Holland heeft onderzoek laten doen naar de werking van twee rijhulpsystemen op het provinciale wegennet. Voor dit project werd een testroute van 243 kilometer geselecteerd, voornamelijk bestaande uit provinciale wegen. De route voerde onder meer over Amstelveens grondgebied via de Bosrandweg, de Legmeerdijk en de N201. Tijdens het onderzoek werd een beperkt aantal knelpunten geconstateerd waar de systemen nog niet goed werken op de provinciale wegen. Dat bleek bijvoorbeeld het geval te zijn als er 2 verkeersborden op 1 paal gemonteerd. De systemen hebben moeite om de borden te lezen.

De provincie voerde het onderzoek uit omdat een aantal slimme rijhulpsystemen vanaf 1 juli 2022 in heel Europa verplicht is voor nieuwe modellen auto´s. Deze systemen kunnen het autorijden veiliger én comfortabeler maken. 

CAMERA’S EN SENSOREN Rijhulpsystemen hebben in elk merk auto verschillende namen of afkortingen, maar ze doen min of meer hetzelfde. Ze waarschuwen of helpen automobilisten bijvoorbeeld bij parkeren, het behouden van de juiste rijstrook en snelheid. Rijhulpsystemen werken met camera’s of sensoren op en in de auto en op basis van data, zoals digitale kaarten en maximumsnelheden. Met name voor de snelheidsassistent is het belangrijk dat de snelheidsborden goed leesbaar zijn en dat ook de database met maximumsnelheden klopt. Voor de provincie en alle wegbeheerders betekent dit dat zowel de fysieke infrastructuur op orde moet zijn, alsook de data over de infrastructuur moet kloppen.

RIJSTROOKHULP Het door Royal HaskoningDHV uitgevoerde onderzoek was specifiek gericht op de werking van de rijstrookhulp en intelligente snelheidsassistent, omdat deze een directe relatie hebben met de inrichting van de weg. Bij rijstrookondersteuning ziet de auto zelf de belijning op de weg en waarschuwt als de auto per ongeluk de rijstrook verlaat. Het kan ook zo zijn dat de auto een trilling in het stuur of zelfs een duwtje aan het stuur geeft. De intelligente snelheidsassistent ziet de snelheid door het verkeersbord langs de weg te herkennen met camera’s of baseert zich op een kaart met data. De automobilist wordt geïnformeerd door een verkeersbord op het dashboard met de toegestane maximumsnelheid. Bij te hard rijden kan het systeem ook een waarschuwing geven.

WERKING PER SYSTEEM VERSCHILLEND De technische werking van deze systemen is afhankelijk van drie factoren: de weg (breedte, belijning), de auto (rijhulpsysteem, camera’s, algoritmes) en data (maximumsnelheden, digitale kaarten). Het praktijkonderzoek is uitgevoerd met 2 verschillende auto’s. Er bleek een duidelijk verschil tussen de werking van beide auto’s en hun rijhulpsystemen. Hoe rijhulpsystemen functioneren op het provinciale wegennet is per autotype en per rijhulpsysteem verschillend. Er kan daarom volgens Royal HaskoningDHV geen algemene conclusie worden getrokken over de werking van álle rijhulpsystemen. Deze zijn nog volop in ontwikkeling.

ALGORITMES Daarnaast werd onder meer geconstateerd dat rijhulpsystemen moeite hebben om borden te lezen als er twee borden op 1 paal zijn gemonteerd. Dit betekent volgens de onderzoekers niet dat de provinciale wegen of bebording direct aangepast moeten worden. De oplossing van een knelpunt kan liggen in de infrastructuur óf in het voertuig zelf óf in de data. Dit knelpunt kan bijvoorbeeld opgelost worden door de bebording aan te passen (1 bord per paal) of door de algoritmes van het systeem opnieuw te trainen op twee borden.

Deze knelpunten gelden volgens de onderzoekers ook niet alleen voor de provinciale wegen in Noord-Holland, maar kunnen overal in Nederland voorkomen. 

advertentie
advertentie