
Ouderkerker (23) werkt mee aan bijzondere waterstof-racewagen zonder uitstoot
OUDERKERK Een team van Delftse studenten heeft dinsdag 18 januari hun nieuwe racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Audi’s en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort, met als enige uitstoot water. De studenten willen definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie. Dorpsgenoot Koen van Remundt (23) is deel van het pioniersteam van Forze Hydrogen Racing.
DUURZAAM RACEN Duurzaam racen, daar draait het uiteindelijk om, zegt de Ouderkerkse student: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als duurzaam alternatief voor fossiele brandstoffen, en aantonen dat onze auto niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit.” De auto stoot namelijk alleen water uit zegt Van Remundt: “De waterstof reageert met zuurstof uit de lucht in een brandstofcel, waardoor water ontstaat en elektriciteit wordt opgewekt.” Het team gebruikt deze elektriciteit om de elektromotoren van de auto te laten draaien. Ze hebben met vorige modellen al successen behaald in races op de circuits van Assen en Zandvoort, maar willen met de nieuwe auto een stap hogerop. “Het doel is om met deze auto uiteindelijk mee te doen in de Super GT-klasse op Zandvoort. Echt voor serieuze racewagens, maar een mooie uitdaging voor ons.”
ELEKTRONICA De student Electrical Engineering is enthousiast over de onthulling: “Het is echt gaaf om in zo’n project mee te draaien, iedereen is echt gemotiveerd om er wat moois van te maken.” Zelf is Van Remundt vooral bezig geweest met alle elektronica in de auto: “Het is mijn verantwoordelijkheid om te zorgen dat alle elektronica van kleine sensoren tot hoogspanningskabels en software perfect op elkaar is afgestemd. Dat is enorm belangrijk voor de prestatie en veiligheid van de auto, dus iedereen in deze afdeling moet goed weten wat hij doet! Om dat in goede banen te leiden geeft me echt voldoening.”
ENORME UITDAGING De volgende stap voor het team van de Ouderkerker is om de auto verder te testen, zodat deze zo snel mogelijk het circuit op kan. Het is een behoorlijke uitdaging om een complete racewagen te ontwerpen en te bouwen, zegt Van Remundt: “Dit is zo’n ontzettend complexe machine, met allemaal onderdelen die speciaal voor deze auto ontworpen zijn. Niemand bouwt waterstof-racewagens op deze manier, dus we moeten alles zelf uitzoeken en ontwikkelen. Om dan te zien hoe ver je kunt komen als je met z’n allen zo hard werkt is heel gaaf.”