De campagne ging woensdag feestelijk van start in Hoofddorp.
De campagne ging woensdag feestelijk van start in Hoofddorp. Rob Beltjens

Campagne roept op om meer rekening met elkaar te houden in verkeer

Verkeer en vervoer

OUDER-AMSTEL Ouder-Amstel is één van de 14 gemeenten waar deze week de campagne “Met elkaar overweg’ van start is gegaan. Daarmee worden verkeersdeelnemers opgeroepen om om meer rekening met elkaar te houden. Het doel is om weggebruikers bewust te maken van de ruimte die ze innemen op de weg, dat ze die moeten delen met anderen en dat ze hun gedrag daarop moeten aanpassen. Dat moet er uiteindelijk voor zorgen dat voor iedereen de verkeersveiligheid verbetert.

De verkeersveiligheidscamapgne is ontwikkeld op initiatief van de Vervoerregio Amsterdam, waar Ouder-Amstel deel van uitmaakt. De campagne loopt van half mei tot en met half juli in alle 14 gemeenten van de Vervoerregio. Dat gebeurt onder meer met posters in de openbare ruimte en online.

De campagne is volgens de Vervoerregio nodig omdat het steeds drukker wordt op wegen en paden en er is een steeds grotere verscheidenheid aan weggebruikers is die vaak tegelijk op weg zijn. Dit leidt regelmatig tot onderlinge frustraties, irritaties en in het ergste geval zelfs tot ongelukken. Deze campagne spoort verkeersdeelnemers aan om meer rekening met elkaar te houden.

CONFLICTSITUATIES “Het gaat vaak goed, maar soms zitten weggebruikers elkaar in de weg. Grote groepen wielrenners die hard langs wandelaars rijden. Fietsers die moeten opletten als er weer een snelle maaltijdbezorger langskomt. Bezorgers die op hun beurt weer vinden dat ‘trage’ verkeersdeelnemers ze in de weg staan. En zo zijn er nog veel meer conflictsituaties te bedenken. Daar richt de nieuwe campagne zich op: we moeten met elkaar overweg,” aldus Gerard Slegers, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam.

Op de campagneposters worden vier duo’s getoond die samen een afspiegeling vormen van allerlei soorten weggebruikers, van jong tot oud. Bijvoorbeeld een maaltijdbezorger en een automobilist. Die willen uiteindelijk allebei hetzelfde: op tijd zijn met of voor een warme maaltijd. Dat verbindt ze met elkaar. Dit soort gedeelde doelen vormen het uitgangspunt van de campagne. 

GESPLITSt BEELD Op de posters worden een gesplitst beeld getoond. Hier komen twee doelgroepen in het midden samen tot ‘één persoon’. Zo wordt benadrukt dat beide doelgroepen gelijkwaardig aan elkaar zijn: wat voor de ene groep geldt, geldt ook voor de andere. En dit laat ook nog eens zien dat elke weggebruiker verschillende rollen kan vervullen. Boven elke uiting staat de tekst “We willen allemaal…”. Het vervolg van deze zin verschilt per duo en benadrukt het gedeelde reisdoel.

Voor meer informatie: verkeerenmeer.nl

advertentie
advertentie