Open Brief aan Burgermeester en Wethouders

26 september 2019 om 19:23 Politiek Deel je nieuws

Bij de informatiebijeenkomst op het Kampje, vrijdag 20 september, was er gelegenheid handtekeningen te zetten onder een zienswijze van het Burgerinitiatief Stop de Bomenkap A9.

De opkomst was overweldigend en men was blij dat men hun verontwaardiging en verontrusting kon tonen over de plannen om 14.000 bomen te kappen. Spontaan pakten mensen het initiatief op om ook handtekeningen te verzamelen. Binnen enkele dagen zijn er nu al duizend handtekeningen geplaatst en ze blijven binnen stromen.

Het is ook niet uit te leggen dat in deze tijd waar het zo duidelijk is geworden dat de CO2 uitstoot verminderd moet worden, fijnstof en stikstofoxide de gezondheid van onze bevolking aantast ( de Randstad heeft een van de hoogste percentages ter wereld van mensen met luchtwegklachten), er zoveel bomen worden gekapt.

Grote delen van Ouderkerk liggen dicht tegen de A9 aan, en het verlies van zoveel bomen zal een gigantische afname van zuurstof productie en evenveel toename van geluid, CO2 en fijnstof opleveren.

Voorgestelde herplanting is geen oplossing, immers het zal jonge aanplant betreffen, die er 40 jaar over zal doen om dezelfde heilzame werking te hebben.

In de huidige plannen zal de totale zuurstof afgifte, CO2 en fijnstof opname in de toekomst bij lange niet gehaald worden, omdat er ook een benzinestation gepland is, waarna er geen ruimte meer is voor herplanting.

Bizar te noemen is het voorstel om stroken van het nieuwe talud niet te herplanten, omdat men de automobilisten “ een vrij uitzicht op de mooie polder” wil geven.

Wij roepen dan ook het College op om bestuurlijke daadkracht te tonen en niet bij voorbaat het hoofd in de schoot te leggen. Doen waarvoor u aangesteld bent,  de belangen van de burgers op de beste wijze te vertegenwoordigen en te beschermen. Deze concept-bomenkap vergunning kan wel degelijk geweigerd worden, immers de gezondheid van de burgers is in gevaar.  En als de minister u alsnog wil passeren heeft zij heel wat uit te leggen aan de 2e kamer.

Uw angst om de geringe en twijfelachtige financiële compensatie te verliezen is ongepast. Uit uw reacties blijkt dat u niet voldoende beseft hoe groot de verontwaardiging in de gemeente is. Deze “zilverlingen”, amper een 200 euro per inwoner, benaderen  bij lange niet een compensatie van het bomenverlies en wordt door de bevolking ervaren als pure minachting van haar belangen.

Een boom kan maar een keer gekapt worden.

Burgerinitiatief  Stop  Bomenkap A9

advertentie