Alex de Boer, Jozé van der Voort en Sonja Jansen (vlnr) konden veel werken lenen uit particuliere collecties.
Alex de Boer, Jozé van der Voort en Sonja Jansen (vlnr) konden veel werken lenen uit particuliere collecties. Marion Kiewik

Eerbetoon aan Ton Albers

8 december 2019 om 07:00 Kunst

OUDER-AMSTEL Aquarelleren. Schilderen met waterverf. Het klinkt zo simpel. Maar het is misschien wel moeilijker dan werken met olieverf. Want het moet er in één keer goed op staan. De Duivendrechtse beeldend kunstenaar Ton Albers, van internationale faam, beheerste deze kunst tot in de puntjes.

EERBETOON “Een aimabel mens. Zeer aanwezig - al was het maar vanwege zijn postuur. Amsterdamse humor.” Zo typeren Sonja Jansen, Jozé van der Voort en Alex de Boer de man die precies twee jaar geleden overleed op 94-jarige leeftijd. Het drietal legt momenteel de laatste hand aan een expositie van zijn werken, een postuum eerbetoon aan deze ‘meester van de aquarel’.

EXPOSITIE Jansen kwam vaak bij hem over de vloer. “Een paar maanden voor hij overleed, blikte hij terug op zijn leven. ‘Als je dood bent, ben je zó vergeten. Wie kijkt er nou straks nog naar mijn schilderijen…?’ somberde hij. Toen heb ik hem plechtig beloofd dat ik een expositie zou organiseren.” Als vrijwilliger richt Jansen al jaren tentoonstellingen in voor Coherente. Onlangs ontving zij zelfs een landelijke erespeld vanwege haar inzet voor de beeldende kunst.

Nu hebben we al maanden nauwelijks meer vrije tijd.TECHNIEKEN “Om die expositie wat breder te kunnen trekken, kwam Sonja naar ons. En nu hebben we al maanden nauwelijks meer vrije tijd,” grimlachen Van der Voort en De Boer, respectievelijk voorzitter en lid van het Cultuurplatform Ouder-Amstel. Van der Voort somt op wat zij de afgelopen tijd zoal hebben vergaard: uiteraard voornamelijk aquarellen - Albers heeft er totaal een stuk of duizend gemaakt - maar ook tekeningen, litho’s, posters, “zelfs zijn allereerste olieverfwerkje; hij was toen 15.”

BRUIKLENEN De bruiklenen komen deels uit de bedrijfscollectie van ING en van de gemeente. Maar het merendeel komt uit particuliere collecties. Jansen: “Ik hielp Ton met het uittikken van lijstjes terwijl hij verhalen vertelde. Over de mensen die bij hem ‘op atelier’ kwamen. Veel van die namen zijn blijven hangen.” En zo kon het groepje het land in. Ook met dank aan Lenie en Jan Toussaint voor hun gepuzzel. “We hebben heel wat mensen opgezocht. Eén verzamelaar heeft zelfs zijn hele huis volhangen...”

Wij denken dat we een prachtige afspiegeling laten zien van Albers' topwerken.LOCATIES De kunstwerken worden op drie plaatsen geëxposeerd. In het Dorpshuis in Duivendrecht ligt het accent op balletdanseressen en portretten. In Ouderkerk zijn in het Gemeentehuis vooral stillevens en landschappen te zien, terwijl het totaal gerenoveerde Museum Amstelland zich concentreert op landschappen en de kunstenaar zelf: zelfportretten en portretten van familie. De tentoongestelde werken komen in een catalogus. De vele foto’s zijn gemaakt door Piet de Boer, vaak onder moeilijke (licht)omstandigheden. De catalogus geeft ook uitleg over Albers’ wijze van werken. “Niet alleen interessant voor mensen die leren aquarelleren. Velen kennen hem van de ansichtkaarten met afdrukken van zijn werk, waarvan hij decennialang de gehele opbrengst schonk aan Amnesty International. Nu zijn de originelen te zien. Wij denken dat we een prachtige afspiegeling laten zien van Albers’ topwerken.”

De expositie gaat van start op 14 december en loopt tot 3 februari volgend jaar. Voor de openingstijden zie cultuurplatformouder-amstel.nl.

Marion Kiewik

advertentie
advertentie