Ilse Godtschalk wil met Mediawegwijs kinderen voorbereiden op de maatschappij van de toekomst.
Ilse Godtschalk wil met Mediawegwijs kinderen voorbereiden op de maatschappij van de toekomst. Naomi Heidinga

Kettinggesprek: Kinderen voorbereiden op maatschappij van morgen

15 januari 2020 om 07:00 Mensen

DUIVENDRECHT Ilse Godtschalk werkt met haar man en twee van hun kinderen voor hun eigen bedrijf Mediawegwijs. Met dit concept willen ze kinderen beter voorbereiden op toekomstige beroepen in de maatschappij van morgen. Ze laten docenten zien hoe ze nieuwe vindingen op een speelse manier kunnen integreren in lessen.

Godtschalk is van veel markten thuis. Ze stond jaren voor de klas, studeerde daarna Pedagogiek aan de UvA, werkte bij SchoolTV en bedacht het tv-programma Zandkasteel. Daarnaast is ze model: samen met andere familieleden speelden ze in menig reclame. "Soms kwamen we in een reclameblok meerdere keren voor." Geen wonder dat vorige kandidaat Jan van der Woning zich afvraagt: op welk project ben je het meest trots?

"Dat is ons huidige bedrijf, Mediawegwijs. Daarmee bieden we een programma aan voor het onderwijs, met als doel om kinderen digitaal geletterd te maken. We hebben 48 lessen ontwikkeld, met verschillende thema's. Daarin leren we kinderen bijvoorbeeld een hologram maken, omgaan met een 3D pen, robots en programmeren. We leren leraren onze lesmethodes en laten zien hoe ze om kunnen gaan met deze middelen, zodat ze deze ook in reguliere lessen kunnen toepassen. Dat is ook de wens van de overheid, om dit soort middelen breed te gebruiken. Bij het programmeren van een robot, die als opdracht krijgt om een aantal passen te 'lopen', worden tegelijkertijd rekenvaardigheden geoefend."

Is er behoefte aan jullie lesmethode?

"Ja, we hebben het enorm druk. We zijn de eerste die dit pakket op deze wijze aanbieden. We ontzorgen scholen, niet alleen met de kant- en-klare lessen, die wij voordoen door middel van een train-de-trainer programma, maar ook met middelen. We zorgen zelf voor de i-pads, VR brillen en andere benodigdheden."

Sommige docenten zijn 'ICT- angstig'.Zijn leraren niet huiverig voor het gebruiken van deze nieuwe methoden?

"Een aantal is dat aanvankelijk wel. Sommige docenten zijn 'ICT- angstig'. Als ze echter zien dat het niet zo ingewikkeld is, en hoe ze het in hun lessen kunnen gebruiken, zijn ze heel enthousiast. We nemen docenten echt aan de hand, leggen alles stap voor stap uit. Niet alleen leraren zijn enthousiast, dat geldt ook voor de kinderen. Dat maakt dat leraren het leuk vinden deze lessen te geven."

Hoe zijn jullie op het idee voor dit bedrijf gekomen?

"Mijn man en ik zijn allebei creatief en hebben verschillende concepten bedacht. We zijn jaren geleden begonnen met medialabs, lessen voor kinderen over nieuwe media, op Curaçao en Sint Maarten. We wilden de kinderen daar een voorsprong geven voor als ze naar Nederland zouden komen. Die lessen waren een groot succes. Omdat we van oorsprong een videobedrijf zijn hebben  we ook twee kinderfilms gemaakt. We waren daarnaast de eersten met videolearning: e-learning maar dan in de vorm van een video, compleet met vragen en opdrachten.

De kennis en ervaring die ik al die jaren heb opgedaan in de verschillende projecten en functies, gecombineerd met het feit dat op scholen nog niet veel werd gedaan met nieuwe media en innovaties, hebben tot Mediawegwijs geleid."

Waarom pakken scholen deze nieuwe media nog niet op?

"Dat heeft verschillende oorzaken. Scholen weten niet goed waar ze moeten beginnen en er is sprake van een enorme werkdruk, onder meer vanwege het lerarentekort. Er moet al heel veel en daarom ontbreekt het aan tijd en energie om zich in deze nieuwe methoden te verdiepen."

Het gaat om het aanleren van vaardigheden die ze nu en straks nodig hebben, bij banen die we nog niet kennen.Is het nodig dat scholen kinderen deze vaardigheden leren?

"We moeten kinderen voorbereiden op de toekomst. Het gaat om het aanleren van vaardigheden die ze nu en straks nodig hebben, bij banen die we nog niet kennen. Digitale geletterdheid is heel belangrijk. Al is het alleen maar om nepnieuws te kunnen herkennen. We laten kinderen bijvoorbeeld echt en nepnieuws maken, en vragen vervolgens of ze het van elkaar kunnen onderscheiden. In de lessen over vlogs hebben we het ook over sponsoring en reclame. Eet Enzo Knol (een bekende vlogger, red.) chips in een van zijn vlogs omdat hij het lekker vindt, of wordt hij daarvoor betaald, is een van de vragen. Daarmee maken we kinderen bewust. Het is heel belangrijk dat deze kennis en vaardigheden integraal wordt meegenomen in lessen. Bij de vorige generatie dacht men daar te makkelijk over. We dachten dat deze kinderen veel wisten, omdat ze met i-Pads en computers zijn opgegroeid. Ze werden daarom op dat vlak aan hun lot overgelaten, omdat ze het toch wel zouden kunnen. Onterecht, blijkt nu. Veel jongeren weten niets van programmeren en vinden het lastig om de informatie te vinden op internet. Daarom is een inhaalslag nodig."

Wie nodig je uit voor het volgende gesprek?

"Jaap Bijl, een veiligheidsdeskundige. Hij geeft bedrijven en medewerkers inzicht in hoe ze veilig kunnen werken in de bouw. We hebben samengewerkt bij een project voor statushouders, waarbij interactieve videolearning is ingezet. Deze lesmethode is volledig in het Arabisch vertaald. Voor hem was het de eerste kennismaking met deze vorm van lesgeven. Ik wil van hem weten: wat zijn je ervaringen met deze nieuwe manier van lesgeven?"

advertentie
advertentie