Afbeelding
eric hoenson

Duivendrecht in de verdrukking

26 april 2018 om 09:58 lokaal

Ingezonden brief door Roland Vallentin, ingekort door de redactie. Meer op onze website.

DUIVENDRECHT Het is al eerder gesignaleerd. De grootstedelijke bouwontwikkelingen rond Duivendrecht lijken niet meer te stuiten en zullen het dorp steeds verder insluiten. Door het ontbreken van een integraal plan voor het hele gebied, waarin woningbouw, groene ruimte (water), en verkeer, met elkaar in balans zijn, zal het woonklimaat van Duivendrecht worden aangetast.

In het aangrenzende Amsterdamse Overamstel wordt hoogbouw gecombineerd met grootstedelijke bouwvormen. Het bajeskwartier versterkt straks het stadse karakter, Zelfs de villawijk aan de Weespertrekvaart wordt binnenkort begrensd door flatgebouwen van 70 meter. De behoefte aan woningen is begrijpelijk, maar nietsontziend. Amsterdam geeft de ontwikkelaars ruim baan. Wel wordt hier een park aangelegd voor recreatie en ontspanning.


Iets meer richting Duivendrecht wordt het gebied gedomineerd door vier hoteltorens van 70 meter. Daar zal het hoogstwaarschijnlijk niet bij blijven. In het gebied tussen de Duivendrechtse vaart en de A2 worden nieuwe ontwikkelingen voorbereid.
Als straks, uit het haalbaarheidsonderzoek dat nu wordt uitgevoerd, blijkt dat het kan, wordt de A2 omgeleid via de Van der Madeweg en Joan Muijskenweg richting Utrechtsebrug. De Joan Muijskenweg zal aan beide zijden worden bebouwd en ook hier is het te verwachten adagium, dat hoger beter is. Het beetje groen dat hier nog rest, zal worden omgevormd tot steen, beton en asfalt.

Het zal hier niet bij blijven. In de onlangs goedgekeurde nota over het Amstel Businesspark dat aan het dorp Duivendrecht grenst, wordt de mogelijkheid gegeven om bedrijvigheid te combineren met woningbouw. Op zichzelf een goede zaak zult u zeggen en dat zeg ik u na.

Wat echter ontbreekt is een totaalvisie, een integraal plan voor dit gebied en een strakke regie om deze ontwikkelingen in de hand te houden. Hoe groot kunnen straks de bouwvolumes worden en vooral ook hoe hoog en hoeveel parkachtig gebied wordt er gereserveerd voor ons inwoners? Hoe houden we het aanzwellende autoverkeer in toom? Het eerste ontwerp voor een ander, aangrenzend woningbouwplan, Entrada, heeft al laten zien waar de heren ontwikkelaars naar toe willen. Hoog en dicht, op een klein stukje grond, met nauwelijks bruikbaar recreatiegroen.

Straks wordt er even verderop ook gebouwd aan De Nieuw Kern, een woningbouwproject waarvan jaren geleden impressies verschenen van een aantrekkelijke woonwijk met veel waterpartijen en groene ruimte. Zal deze droom werkelijkheid worden of komt het er toch anders uit te zien? Vooralsnog zijn er plannen om de groene ruimte die er is, namelijk de volkstuinen en op termijn ook de golfclub in te ruilen voor steen. Dat stemt niet optimistisch.

Steeds meer van de (groene) ruimte verdwijnt. Er wordt inmiddels al een extra weg aangelegd om de toenemende autoverkeer te verwerken. Als de geplande, nieuwe afslag A2 gerealiseerd wordt over een aantal jaren, zal de verkeersintensiteit nog verder toenemen. Ook op de Van der Madeweg. Gevolg: meer geluidsoverlast en de luchtvervuiling in het dorp Duivendrecht.

De hoogbouw krijgt ook steeds meer negatieve invloed op de Amstelscheg, waar het landelijke karakter wordt aangetast door oprukkende horizonvervuiling en de recreatiekwaliteit daardoor

afneemt. De mogelijkheid om dicht bij huis te recreëren zal steeds verder worden ingeperkt. Dit is een serieuze bedreiging voor het woonmilieu in Duivendrecht. Het grote gevaar van deze ontwikkeling is, dat het zich sluipenderwijs en ad hoc voltrekt.

Tijdens een recente bijeenkomst in Duivendrecht over Visie 2030, een toekomstverkenning van de gemeente Ouder-Amstel, uitten de aanwezigen hun zorg over de oprukkende verstedelijking in deze regio. Ik deel die zorgen. Niet omdat ik tegen iedere vorm van verstedelijking ben, maar wel tegen een ongecontroleerde en onevenwichtige urbanisatie.

De gemeente Ouder-Amstel heeft de plicht voor haar inwoners in Duivendrecht te streven naar een goed woon- en leefklimaat met voldoende groene ruimte en afnemende automobiliteit in de directe omgeving.

Ik roep de onderhandelende politieke partijen dan ook op om het tot stand brengen een, integrale visie voor het hele gebied van Duivendrecht op te nemen in een coalitieakkoord.

Roland Vallentin

20 april 2018

advertentie
advertentie