Ouder-Amstel Anders agendeert diverse nijpende onderwerpen en zet kritische kanttekeningen.

18 september 2021 om 12:09 Lokaal Deel je nieuws

WOONBOTEN

Een project wat al sinds 2013 loopt mag zeker wel een hoofdpijn dossier worden genoemd. Uiteindelijk leek er voor de W. Fenengastraat te Ouder-Amstel in 2019 volledige duidelijkheid te komen met uitzondering van 2 boten die verplaatst zouden moeten worden. Diverse memo’ s duiden immers op legalisatie. Maar nadat door de gemeente toch een rechtbank procedure werd gestart stonden deze inwoners toch weer met lege handen. Naar aanleiding van de documentaire Klem aan de Kade wilden meerdere fractie duidelijkheid hebben over dit spraakmakende dossier. Ook werd er gevraagd om zorgplicht ten aanzien van de bewoners. Nu is het de verwachting dat pas in het voorjaar 2022 pas weer een stap wordt gezet naar verwezenlijking van een bestemmingsplan waarin dit dossier wordt vlot getrokken. Wetende dat het water bij diverse woonbootbewoners letterlijk aan de lippenstaat willen wij dat de Gemeente haar zorgplicht gaat waarmaken. Wetende dat deze mening door de meerderheid van de raad zal worden gedragen staat het dossier woonboten op ons verzoek op 21 september op de agenda van commissie Grote Projecten. Wij hopen en vertrouwen erop dat er een einde gaat komen aan deze onmenselijke omstandigheden waarin zij jaar op jaar blijven verkeren.

INTERNATIONALE TOURINGCAR TERMINAL.

Vanaf het moment dat Gemeente Amsterdam en Gemeente Ouder-Amstel in 2016 de besprekingen zijn gestart voor de komst van de “tijdelijke” busterminal heeft Ouder-Amstel Anders haar bedenkingen geuit. Deze bedenkingen waren gericht op veiligheid, openbare orde, infrastructuur en overlast. In de daaropvolgende jaren van ontwikkeling zagen wij ons gesteund door Natuurlijk Belang. Nu blijkt dat het aantal touringcars aanzienlijk hoger gaat worden dan ooit voorgesteld en investering in tijdelijkheid onhaalbaar lijkt te zijn wordt nader onderzocht of een samenvoeging van de Internationale Touringcar Terminal met de Smart Mobility Hub een te realiseren project is. Veel meer verkeersbewegingen, drukte en andere eerder aangegeven aspecten zullen op deze locatie gaan plaatsvinden. In hoeverre is de tijdelijkheid dan nog aan de orde? In hoeverre zetten we de infrastructuur nog meer rond die locatie onder druk? Ook dit project willen wij aan de voorkant besproken hebben zodat wij niet het gevoel krijgen dat we vanuit Amsterdam met een voldongen feit worden belast.

Heeft u nog vragen of opmerkingen mail naar Paulette.Koek-Baks@ouder-amstel.nl

advertentie
advertentie