Afbeelding
Foto Dreamstime

Succesvolle verandercommunicatie

1 juni 2022 om 12:10 Partnercontent

In een organisatie die succesvol is zijn mensen lekker aan het werk, delen medewerkers onderling hun kennis en voelen ze zich verbonden met de organisatie. Stuk voor stuk factoren die om slimme interne communicatie vragen. Orange Otters is hét bureau voor interne communicatie. Met advies, coaching en support op maat, werkt de specialist samen met de medewerkers van organisaties om hun interne communicatie te verbeteren. Goed luisteren naar de behoeften die er leven, is daarbij het startpunt. Zo ontstaat een heldere visie die wordt vertaald in de juiste communicatiemix. Ook helpen de communicatieadviseurs van Orange Otters organisaties die succesvol willen veranderen, met bijvoorbeeld een nieuwe strategie, bij digitalisering, bij een reorganisatie of met het versterken van innovatiekracht.

Met Orange Otters werk je stap voor stap aan de gewenste verandering. Van strategie- en visieontwikkeling tot begeleiding bij de invoering. Kennis van communicatie wordt met kennis over organisaties, leiderschap en groepsdynamica gecombineerd. Dat maakt de mensen van Orange Otters tot experts op het gebied van slimme verandercommunicatie.

Veranderkleuren van Vermaak en De Caluwé

Bij de ene verandering past een projectmatige en planmatige aanpak, bij de andere is faciliteren van zelfsturing de kern van de verandering of werkt polderen beter. Een blauwdruk voor verandering bestaat dus niet. Hoewel de aanpak voor change communicatie verschilt, begint iedere verandering bij een gemeenschappelijke visie op verandering en die vormt de basis voor een visie op verandercommunicatie. Samen met jou maakt Orange Otters de visie op verandering expliciet en vertaalt die in een (communicatie)aanpak. Als de interventies van het veranderteam zelf, HR en de communicatie naadloos aansluiten op de visie is verandering succesvol. De communicatieadviseurs maken om dit te bereiken onder andere gebruik van de veranderkleuren van Vermaak en De Caluwé. Dit kleurenmodel staat voor veranderen met behulp van vijf kleuren. In het model hanteren Vermaak en De Caluwé vijf manieren van denken die sterk uiteenlopen. Iedere manier van denken heeft een kleur gekregen en dit kleurenmodel hanteert: wit, groen, rood, blauw en geel.

Communicatieplan bij verandering

Ook kun je Orange Otters inschakelen voor een communicatieplan bij verandering. Op die manier komt er een pakkend en samenhangend plan tot stand waarin de ideeën voor de communicatie-interventies, het veranderdoel en de visie op de aanpak helder zijn geformuleerd. Met een plan bij verandercommunicatie bieden de mensen van Orange Otters je structuur, kijken zij of echt alle noodzakelijke elementen er zijn en of die elementen passen bij de visie op verandering. Ook plaatsen ze die in een logische volgorde. Verder denken de specialisten met je mee in welke vorm je het plan het beste kunt gieten. Wordt het een praatplaat met veel ruimte voor aanpassingen of juist een klassiek uitgeschreven plan? Waar je ook voor kiest, een communicatieplan bij verandering wordt niet in beton gegoten, maar is bedoeld om ritme en richting aan de interventies te geven.

Vervolgens voer je die agile door: lenig, flexibel en wendbaar. Niets staat vast en na iedere stap neem je de veranderde situatie en context opnieuw onder de loep. Daar pas je de keuze voor de volgende interventie op aan, net zo lang tot alle stappen zijn gezet en de verandering op een succesvolle manier is doorgevoerd.

advertentie
advertentie