DUIVENDRECHT â€œAls je klachten hebt, neem vooral contact op.” Dat is de dringende oproep van Moniek van den Ende van huisartsenpraktijk Van den Ende/Nijman in Duivendrecht. “De mensen hoeven echt niet bang te zijn dat ze bij ons iets oplopen. We werken zo hygiënisch mogelijk: we maken voortdurend de deurknoppen schoon, de bureaus, wassen onze handen, we desinfecteren na iedere patiënt. En als er maar even een verdenking van corona is - we vragen heel erg door - krijgen ze een mondkapje op; wijzelf ook. Te lang blijven doorlopen met je klachten kan leiden tot meer schade.”

DRUKTE Het is nog steeds druk in de praktijk, maar anders dan in de hectiek van zeven, acht weken geleden. “In de beginperiode kregen we heel veel telefoontjes van mensen die zich ziek voelden en heel angstig waren. En we hebben zelf veel ouderen, met name tachtigplussers, gebeld om te kijken hoe het met ze ging. Ook de doktersassistenten en praktijkondersteuners waren razend druk met bellen, luisteren, steun bieden - zij zijn echt onmisbaar. Alles was ineens anders: bij iedere verdenking moest je steeds helemaal in de beschermende kleding. Er zat voortdurend een van onze artsen op de Covid-unit in het AMC. Maar dat is nu teruggeschroefd. En de telefoontjes gaan weer vaker over ‘gewone’ klachten.”

VOELSPRIETEN Geleidelijk worden de coronamaatregelen versoepeld. Maar nog steeds is het heel anders werken dan vóór de crisis. “Je moet de mensen nu veel meer dan voorheen telefonisch beoordelen. Zo houd je afstand. Maar het is ook moeilijker inschatten, want je zíet de mensen niet. Zelfs beeldbellen - dat doen we ook - vraagt toch meer van je ‘voelsprieten’. Het is meer op je tenen lopen.” Langzaamaan gaan de huisarts en haar collega’s weer meer mensen in het echt zien, op de praktijk. “Als we er telefonisch niet uitkomen dan plannen we nu weer gewoon afspraken in.” De spreekuren zijn verlengd en er zitten twee of maximaal drie patiënten in de ruime wachtkamer. Besmette patiënten worden in een speciale spreekkamer ontvangen.

CONTACT Ondanks alle hygiënemaatregelen zijn er toch mensen die niet naar de praktijk durven komen - of willen komen, omdat ze denken dat de artsen het te druk hebben. “Als mensen zeggen dat hun klachten wel kunnen wachten, vragen we goed door. En als we het echt niet vertrouwen, dan gaan we op bezoek. Wel op afstand natuurlijk. Ik hoop dat de mensen zich echt uitgenodigd voelen om contact op te nemen. Ook als ze angstig zijn; daarvoor hebben we hier praktijkondersteuners GGZ (geestelijke gezondheidszorg). Want daar maken we ons momenteel wel zorgen over: dat mensen te lang met hun klacht blijven doorlopen.”

MEELEVEN Omgekeerd heeft de omgeving in deze moeilijke tijd ook veel zorg getoond voor de harde werkers in de huisartsenpraktijk. “We hebben zoveel betrokkenheid en medeleven van de mensen ondervonden, ook van de gemeente. Mensen kwamen mondkapjes brengen, bloemen, chocola. Daardoor voelen wij ons enorm gesteund.”

OUDERKERK De huisartsenpraktijk in Ouderkerk, Aemstelwijck, gaat niet in op de vraag van het Weekblad naar de situatie aldaar. De medewerkster aan de telefoon antwoordt na korte ruggespraak: “Hier is niet te veel tijd voor en ook niet echt interesse.” Op een schriftelijk verzoek is niet gereageerd. En zo moeten we het doen met de telefonische meldtekst: “De wachttijd is momenteel langer dan normaal.”

Marion Kiewik